2010-07-31

Att välja rätt metod för sin viktminskning

Många diskuterar vilka metoder som funkar och inte funkar för att gå ner i vikt och hålla vikten. Ska man välja LCHF, GI, viktväktarna, tallriksmodellen, soppor/shakes... Men det är ju faktiskt så att alla metoder fungerar. För att man ska lyckas handlar det helt enkelt om 2 saker:

1. Vilken metod passar Dig bäst?
2. Äter man mer kalorier än vad man förbrukar så går man upp i vikt.


Det viktigaste man ska tänka på när man väljer metod är alltså hur man kan tänka sig att leva för resten av livet.
För mig är t ex LCHF inget alternativ. Jag tycker om kolhydrater som potatis, ris och pasta och vill inte välja bort det helt ur mitt liv (dock minska intaget). Därmed inte sagt att LCHF-metoden inte fungerar - för det gör den om man håller sig till den.

För mig är tallriksmodellen det som gäller. Jag får äta vad jag vill men måste ha koll på mitt kaloriintag.

Många kickstartar sin viktnedgång med soppor/shakes. Det fungerar också, men man måste ha en god plan vad man skall gå över till den dagen man ska äta vanlig mat.

Det handlar inte bara om en viktnedgång på några månader. Det handlar om att ändra livsstil - för resten av livet. För det finns inga genvägar.

Men kan man aldrig få unna sig något?
Självklart får man unna sig att äta onyttigt någon gång i bland. Men det är just det: ibland. Det är så lätt att ibland blir oftare och oftare om man inte tänker sig för. Så har det varit för mig många gånger och säkert för många av er andra också.

Jag tycker det är jätteintressant att lyssna på andra som går ner i vikt och deras erfarenheter. För alla är vi olika.
Jag vill gärna veta mer om dig som läser min blogg!
Vilken metod använder du dig av? Vad fungerar för dig?
Postat i Tips | Comment (5) kommentarer Trackbacks ()

Postat av: Malin

Jag har inte hittat någon metod som jag har bestämt mig för ännu, men jag tror också på att äta av allt, vill inte utesluta någon kostgrupp, det känns för mig helt knäppt!

2010-07-31 (16:04:04) www http://mejline.blogg.se/

Postat av: Gabriella

Vad roligt att hitta hit =) viktbloggarna är en bra sida det =) Jag har inte riktigt kommit igång med den metoden jag vill utföra. Just nu är det enbart kaloriräkning. Min vision är att dra ner på snabba kolhydrater och öka protein intaget då jag tränar mycket :) För mig är det med så, att förbjuda saker skulle inte passa som livsstil för mig, har prövat det redan.! Tittar in här snart igen=) Lycka till med viktkampen!

2010-07-31 (18:23:11) www http://fetmatillfitness.wordpress.com

Postat av: Emma

HEJHEJ!Min faster kör med Gi och hon har minskar 6 kg på 10 dagar :D Gi är bra för man slutar inte upp att äta utan bara undviker kolhydrater tror jag :) lycka till :)

2010-07-31 (20:01:20) www http://artoraacklit.bloggplatsen.se

Postat av: Dessan - Mitt liv som 18åring tillsammans med en 46åring! Bloggdesign, photoshop m.m

Hahaha, följ med mig istället från 48 kg till 100 kg ;) Det är mitt mål! :D

2010-08-01 (11:28:14) www http://thegreatpassion.blogg.se/

Postat av: Evelina

Hej, hoppas du lyckas med ditt mål :) Jag är säker på att du kommer klara de bara du verkligen vill :)

2010-08-01 (11:29:22) www http://kewpie.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar: